Duo II – Dušek Opočno
Duo II – Dušek Opočno
Vzduchovka DUO II se vyráběla ve 40. Letech minulého století na fabrice Dušek Opočno Máme nádhernou stránku o vzduchovkách – http://www.vzduchovka.cz/prehled/41500/41500.html
Velké díky tvůrci. Ale tam není skoro nic řečeno o vnitřním zařízení vzduchovek.
Někdy je zajímavé se podívat a porovnat se současnými.
Koukneme se co je tam uvnitř. Bohužel vzduchovka přišla ve špatném stavu.
Pažba je z jiné vzduchovky a je ztracená pružinka spouštěcí háček a těsnění. Zdá se, že kvůli rezu je odstraněno černění.
![Duo II - Dušek Opočno](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_cbf69fd237ab47f197476db4ba741cd7~mv2.jpg/v1/fill/w_979,h_189,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_cbf69fd237ab47f197476db4ba741cd7~mv2.jpg)
Vzduchovka se rozebírá velmi jednoduše, je to podobné současné Slavii. 2 šrouby zepředu, jeden zezadu. Vyndáme kolík spouštěcího háčku a samotný háček s pružinkou, odšroubujeme závěr a vyndáme pružinu.
Zalomíme hlaveň a odšroubujeme pojistný šroubek a šroub hlavně. Vyndejte napínací páku a píst. Určitě zkontrolovat práci záskočky a případně rozebrat a namazat.
![Duo II - Dušek Opočno](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_925330e4cc464684b5ae185c9e354eb4~mv2.jpg/v1/fill/w_519,h_279,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_925330e4cc464684b5ae185c9e354eb4~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_758d30c3e25147b7bf76c67ce87ba867~mv2.jpg/v1/fill/w_416,h_279,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_758d30c3e25147b7bf76c67ce87ba867~mv2.jpg)
Po demontáží jsem si hned všiml tloušťky stěn válce – 2,5mm. Železo je moc masivní, z
opravdové zbrojní oceli, a ne současné plastelíny. Frézovaná napínací páka. Je vidět, že Dušek Opočno vypouštěl i palné zbraně
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_2981aa20b2424696b8e5c6a6280a8a0f~mv2.jpg/v1/fill/w_373,h_277,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_2981aa20b2424696b8e5c6a6280a8a0f~mv2.jpg)
Na závěru a válci jsou vyražená čísla – to říká o individuálním přizpůsobení pro každou vzduchovku. Závěr se šroubuje přesně na svoje místo. A ne tam někde, přibližně, … +-5mm.
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_ab7947ed663748c2a98f56262e103293~mv2.jpg/v1/fill/w_599,h_277,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_ab7947ed663748c2a98f56262e103293~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_afb4b9e7faf3449eaca7099e1565dfa2~mv2.jpg/v1/fill/w_599,h_232,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_afb4b9e7faf3449eaca7099e1565dfa2~mv2.jpg)
Kožené těsnění pístu se zda být originální. Za 70 let se přeměnila na kámen. Pro štřelbu je lepší vyměnit na současné těsnění pístu. Ale pokud je vzduchovka do sbírky a je důležité zachovat originální stav, může se zkusit nechat těsnění několik dni v motorovém oleji nebo koupit novou od Diany.
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_4a30b56a163749fc99f57e81c2c2910c~mv2.jpg/v1/fill/w_342,h_307,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_4a30b56a163749fc99f57e81c2c2910c~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_0ecfeb31e6ac46fcbb958848fa0da39d~mv2_d_3008_2000_s_2.jpg/v1/crop/x_738,y_0,w_1166,h_1370/fill/w_263,h_307,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_0ecfeb31e6ac46fcbb958848fa0da39d~mv2_d_3008_2000_s_2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_76fdb36ae77a4d48a25f8d93c5b85142~mv2_d_3008_2000_s_2.jpg/v1/crop/x_340,y_0,w_1925,h_1659/fill/w_357,h_307,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_76fdb36ae77a4d48a25f8d93c5b85142~mv2_d_3008_2000_s_2.jpg)
Kvůli jednočlenné napínací páce bez maziva na pístu a válci se udělalo opotřebení.
Musel jsem to odstranit. Na píst jsem dal kolečko.
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_a2767be02f554b1f80984440ea972190~mv2.jpg/v1/fill/w_351,h_233,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_a2767be02f554b1f80984440ea972190~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_db620fea9300452d8d9c307a3d7aa0ed~mv2.jpg/v1/fill/w_623,h_118,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_db620fea9300452d8d9c307a3d7aa0ed~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_fbf54131312340d8a8b55743225170c4~mv2_d_3008_2000_s_2.jpg/v1/crop/x_712,y_657,w_1895,h_877/fill/w_229,h_108,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_fbf54131312340d8a8b55743225170c4~mv2_d_3008_2000_s_2.jpg)
Hlaveň jsem musel dlouho čistit balistolem. Po čištění se projevilo 12 rovných a hlubokých nárežů. No ednoduše výborná hlaveň. Diabolka vchází těsně a zůstává na ní přesné žlábkování.
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_289554e11f2d4ab89616548afaf18ea6~mv2.jpg/v1/fill/w_339,h_263,al_c,lg_1,q_80,enc_auto/e9eaf9_289554e11f2d4ab89616548afaf18ea6~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_fa6982344d134194982e61708fcd1d17~mv2.jpg/v1/fill/w_279,h_263,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_fa6982344d134194982e61708fcd1d17~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_fb1455f27bb241aaa29959b5a894b0c2~mv2.jpg/v1/fill/w_329,h_263,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_fb1455f27bb241aaa29959b5a894b0c2~mv2.jpg)
Zajímavý šroub hlavně. Nestahuje rohy válce a je na něm závit od začátku až do konce. Proč se tak musely udělat nechápu. Ale samotný šroub je kalený a hlaveň těsněn sedí v rozích – neměnil jsem to. Nejzajímavější je, že poloměr pro pojistný šroubek je přesně na místě. To říká o ručním přizpůsobení pro každou vzduchovku. podívejte se jak to je u současné Slavii: hodně poloměrů a možná se bude nějaký hodit. A tady je jeden na správném místě. A přesně víš kam až šroubovat.
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_8cf81c14af854b519c6aa084d7c3a8df~mv2.jpg/v1/crop/x_0,y_10,w_1070,h_987/fill/w_412,h_380,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_8cf81c14af854b519c6aa084d7c3a8df~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_6b4426d4f6144419874d2694f4bfe08f~mv2_d_3008_2000_s_2.jpg/v1/crop/x_109,y_26,w_2894,h_1974/fill/w_556,h_379,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_6b4426d4f6144419874d2694f4bfe08f~mv2_d_3008_2000_s_2.jpg)
Spoušť je jednoduchá. Spouštěcí háček chytá píst. V originále je regulace tahu, ale díky cizí pažbě v této vzduchovce není, proto se spoušť povedla hodně dlouhá ale ne těžká.
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_f78cc50c70c94ab595978c70b4ca0d98~mv2.jpg/v1/fill/w_516,h_230,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_f78cc50c70c94ab595978c70b4ca0d98~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_69ffaab54231426e961961f3506861aa~mv2.jpg/v1/fill/w_518,h_291,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_69ffaab54231426e961961f3506861aa~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_90b6806431bf4f559da24cb95154c901~mv2.jpg/v1/crop/x_367,y_0,w_1133,h_584/fill/w_449,h_230,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_90b6806431bf4f559da24cb95154c901~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_66af3f41e3134c4f80850476f6d1798f~mv2.jpg/v1/fill/w_438,h_291,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_66af3f41e3134c4f80850476f6d1798f~mv2.jpg)
Zalomení hlavně není těžké, a zavírá se lehce a spolehlivě. Nedá se srovnat se současným Hatsan, který se musí zalamovat přes koleno a zavírat z nápřahu.
Pružina se hodí od Slavia 630/1.
Po montáží stařenka lehce dala 185m/s s JSB Exact.
Takové vzduchovky dělali v Česku v první polovině minulého století.
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_0bfbaa11f00a4be891be5e54de06f2de~mv2.jpg/v1/crop/x_0,y_328,w_616,h_500/fill/w_337,h_273,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_0bfbaa11f00a4be891be5e54de06f2de~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_c175112645214ad1aba58edbbf65602c~mv2.jpg/v1/fill/w_190,h_273,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_c175112645214ad1aba58edbbf65602c~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_0a0bd55005ee48179bf6d2c0efb1a6ec~mv2.jpg/v1/fill/w_208,h_273,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_0a0bd55005ee48179bf6d2c0efb1a6ec~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/e9eaf9_4f86f75451444a368a8b67a43431ead7~mv2.jpg/v1/fill/w_979,h_225,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e9eaf9_4f86f75451444a368a8b67a43431ead7~mv2.jpg)